0

تجزیه ظروف یکبار مصرف گیاهی چقدر طول می کشد؟

ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

در سال‌های اخیر استفاده از ظروف یکبار مصرف بسیار رایج شده است به طوریکه بسیاری از کارها بدون وجود آن‌ها سخت و دشوار می‌شود. از ظروف یکبار مصرف برای جابجایی و نگهداری از مواد غذایی مانند جعبه پیتزا استفاده می‌شود که باعث راحتی افراد هنگام خرید شده است. استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خطرات بسیار زیادی برای محیط زیست و موجودات زنده به وجود می‌آورد. علاوه بر این نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌ها در این ظروف باعث انتقال مواد آسیب‌زای آن‌ها به بدن انسان می‌شود‌‌.
اما این ظروف یکی از ضروریات زندگی انسان‌ها است و بدون آن‌ها زندگی امکان‌پذیر نیست. محققین و متخصصین همیشه به دنبال جایگزین مناسب برای این محصولات بودند.‌ امروزه ظروف یکبار مصرف گیاهی جایگزین ظروف پلاستیکی شده است که به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می‌توان آن‌ها را تجزیه کرد. این ظروف یکبار مصرف با منشا کاملا طبیعی از موادی همچون گندم، نیشکر و ذرت تهیه می‌شوند. این ظروف در ابتدا شکننده هستند و به صورت پلیمر در کارخانه‌ها وجود دارند که با اضافه کردن موم و گلوتن به آن‌ها خاصیت ارتجاعی پیدا می‌کنند‌.
مواد اولیه برای تولید پلیمرهای گیاهی عمدتا از نشاسته ذرت یا نیشکر هستند. این مواد به دلیل قابلیت تجزیه و زیست تخریب‌پذیر بودن به راحتی می‌توانند به کمپوست تبدیل شوند.‌ به دلیل استفاده از مواد طبیعی در ساخت این ظروف برای سلامتی انسان مشکلی به وجود نمی‌آید. از این ظروف می‌توان برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد به دلیل اینکه با سرما و گرما بافت آن‌ها تغییر نمی‌کند و مواد سمی و مضر تولید نمی‌کنند. نوع دیگر موادی که برای تولید ظروف گیاهی استفاده می‌شود از فعالیت‌های میکروارگانیسم ها به وجود می آیند. ساختار این ظروف به گونه ای است که شبیه پلاستیک هستند با این تفاوت که به راحتی تخریب می‌شوند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.

فواید استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

هنگام خرید ظروف یکبار مصرف باید به مواد تولید شده آن توجه زیادی داشته باشیم.‌ ظروف گیاهی یکبار مصرف نسبت به ظروف پلاستیکی مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها کاهش گازهای گلخانه‌ای است. فیبرهای گیاهی که در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده می‌شوند در مواجهه با گرما و حرارت خطرناک نیستند و سم تولید نمی‌کنند.‌ مواد استفاده شده در تولید این ظروف با بدن انسان سازگاری بالایی دارند و مشکلی برای بدن به وجود نمی‌آورند. مقاومت این ظروف در برابر فشار، گرما و سرما بسیار زیاد است و آسیب نمی‌بینند‌‌. یکی از مهم‌ترین مزایای این ظروف سازگار بودن آن با محیط زیست است به طوریکه در عرض کم‌تر از شش ماه قادر به تجزیه پذیری در خاک هستند.‌ در فرآیند تولید این ظروف گیاهی انرژی کم‌تری استفاده می‌شود و در ساخت آن نیازی به مواد اولیه نفتی نیست.

معایب ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف یکبار مصرف گیاهی دارای معایبی نیز هستند که لازم است هنگام انتخاب این ظروف با معایب آن هم آشنا باشید. یکی از مهم‌ترین معایب این ظروف نیاز به امکانات و تجهیزات ویژه برای تجزیه آن‌ها است. اگر این محصول زیر خاک و به دور از اکسیژن تجزیه شود از خودش گاز متان آزاد می‌کند که بسیار خطرناک است.‌ هنگام دفع این مواد باید آن‌ها را به درستی از مواد قابل بازیافت تفکیک کنید تا دچار مشکل نشوید. در تولید این ظروف از گیاهان استفاده می‌شود که کشت و تولید این گیاهان زمان‌بر است. به دلیل وجود بحران غذا در سرتاسر جهان، استفاده از گیاهان خوراکی برای ساخت ظروف یکبار مصرف ضروری نیست.
قیمت ظروف گیاهی یکبار مصرف نسبت به ظروف یکبار مصرف دیگر بالاتر است و خرید آن صرفه اقتصادی ندارد. یکی دیگر از معایب این ظروف تنوع رنگی پایین آن است. در واقع ظروف گیاهی فقط به رنگ‌های سفید و کرم در بازار موجود هستند که جذابیت زیادی برای مشتریان ندارد.‌ امروزه به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن این مواد برای تولید ظروف گیاهی، تولید کنندگان به دنبال یافتن مواد دیگری برای جایگزین هستند. استفاده از سبوس گندم، کاغذ، بامبو و برگ درخت نخل به عنوان ماده اولیه برای تولید این ظروف بهترین راه حل موجود است. قیمت این محصولات بسیار پایین هستند و مهم‌تر از همه اینکه حداکثر طی ۴ ماه به طور کامل تجزیه می‌شوند. ظروف گیاهی که از سبوس گندم تولید می‌شوند، بعد از تجزیه به عنوان کود گیاهی در صنعت کشاورزی قابل استفاده هستند.

تجزیه ظروف یکبار مصرف گیاهی

ظروف گیاهی یکبار مصرف زیست تخریب پذیر هستند و به سرعت در خاک تجزیه می‌شوند. این ظروف به دلیل نداشتن مواد سمی و شیمیایی برای انسان‌ها ضرری ندارند و تهدیدی برای سلامت افراد به حساب نمی‌آیند. تجزیه این ظروف حداکثر ۶ ماه طول می‌کشد و بعد از آن به چرخه طبیعت برمی‌گردند. دوره تجزیه شدن این ظروف به چند عامل مهم از جمله دما، فشار و میکرو ارگانیسم‌هایی که در خاک وجود دارند بستگی دارد.

نظر خود را وارد نمایید