0

تفاوت رنگ در ظروف یکبار مصرف نشانه چیست؟

رنگ ظروف یکبار مصرف

پلیمرهایی که برای تولید ظرف های یکبار مصرف استفاده می‌شود، به خودی خود رنگ خاصی ندارند و پس از سرد و خشک شدن بیشتر از هر همه به رنگ سفید درمی‌آیند یا ظاهر شفاف پیدا می‌کنند. این موضوع بستگی به نوع پلیمر استفاده شده دارد که برای مثال پلی اتیلن ترفتالات یا PET، به عنوان یکی از پرکاربردترین پلیمرها برای ساخت اقلام یکبارمصرف، اغلب اوقات شفاف خواهد بود، در حالی که فوم پلی استایرن اکثراً به صورت مات با بافت اسفنجی سفید رنگ مشاهده می‌شود.

با این وجود این، به مرور زمان هم به خاطر ایجاد تنوع در محصولات و هم برای کاربردهای منحصر به فرد، تلاش شده است رنگ بندی های خاصی برای این فرآورده ها در نظر گرفته شود و در نتیجه این تصمیم، امروزه با چهار دسته اصلی از تولیدات یکبار مصرف رنگی روبرو هستیم:

1.ظرف های یکبار مصرف شفاف

2.ظرف های یکبار مصرف سفید

3.ظرف های یکبار مصرف سیاه

4.ظرف های یکبار مصرف رنگی

در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت خلاصه همراه با هم بررسی می‌کنیم.

ظرف یکبار مصرف شفاف

ظرف های شفاف از دو جنس پلی اتیلن ترفتالات (PET) یا پلی استایرن (PS) ساخته می‌شوند و به صورت گسترده از آنها در تولید انواع محفظه ها و ظروف با شکل ها و ابعاد گوناگون بهره برداری می‌شود. کاربرد آنها برای نوشیدنی های سرد، دسر و سالاد اثبات شده و در طرح های فانتزی برای نگهداری و عرضه محصولاتی مثل کیک و شیرینی، میوه و سبزیجات و انواع بستنی به کار می‌روند.

تمرکز در استفاده از این مدل ها بیش از هر چیز روی به نمایش گذاشتن محتویات گذاشته شده است و به همین دلیل بیشتر از اینکه خصوصیات فنی این مدل ها اهمیت داشته باشد، توانایی آنها در عرضه جذاب محتویات اهمیت دارد.

ظرف یکبار مصرف سفید

ظرف های مات سفید رنگ از دیرباز به صورت عمومی‌در دسترس بوده اند و می‌توان آن را رایج ترین رنگ ظروف یکبار مصرف دانست. انواع مصارف سرد و گرم در ساخت بشقاب ها، لیوان ها و قاشق و چنگال برای آنها در نظر گرفته می‌شود، گرچه به صورت عمومی‌پذیرفته شده است که این تولیدات در معرض حرارت مونومرهای مضری از خود آزاد می‌کنند و بنابراین استفاده از آنها برای مواد غذایی گرم ایده آل نیست.

رنگ سفید از این نظر برای این مدل ها اهمیت دارد که بهترین انتخاب برای منعکس کردن حرارت و جذب نکردن آن به حساب می‌آید. مدل های صاف و سخت این محصولات از جنس پلی پروپیلن (PP) و پلی اتیلن (PE) ساخته می‌شوند، در حالی که مدل های فومی‌و منعطف با پلی استایرن (PS) تولید می‌شوند. فوم پلی استایرن به مرور زمان در حال منسوخ شدن است و کمتر دیده می‌شود.

این ظرف ها به علت مقاومت ایده آل در برابر سرما و ضربه، برای نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر ایده آل هستند و قیمت تمام شده آنها هم نسبت به تمام مدل های دیگر پایین تر است. پس به جرئت می‌توان ظرف عای یکبار مصرف سفید را کم هزینه ترین مدل های موجود در بازار دانست.

ظرف یکبار مصرف سیاه

این مدل ها به خصوص در سالیان اخیر رواج فراوانی پیدا کرده اند و اگر اهل خرید غذا از رستوران ها باشید، حتما آنها را در طرح ها و ابعاد مختلف مشاهده کرده اید. پلی اتیلن (PE) یا پلی پروپیلن (PP) به کار رفته در این مدل ها با لایه ضخیمی‌از رنگ مقاوم به حرارت پوشانده شده است تا بتوان از آنها در حفظ گرمای محتویات استفاده کرد.

این لایه رنگ ضخیم همچنین کمک می‌کند که مونومرها مستقیماً از بدنه پلیمری وارد محتویات نشود و در نتیجه با محصولاتی روبرو هستیم که ایمنی سلامتی به مراتب بیشتری نسبت به نمونه های شفاف و سفید رنگ دارند.

مهمترین مشتریان ظروف سیاه رنگ رستوران ها، کترینگ ها و شرکت های حمل و نقل عمومی‌مثل راه آهن و هواپیمایی هستند. ادارات، کارخانه ها و کارگاه هایی که وعده غذایی نیروی انسانی خود را تأمین می‌کنند و برای سلامتی آنها ارزش قائلند، اغلب به سراغ این محصولات می‌روند. این در حالی است که این محصولات با اقبال فراوانی هم برای سرو غذا در قطار و هواپیما روبرو شده اند. پس رنگ سیاه اینجا برای حفظ دما و جلوگیری از آلوده شدن محتویات استفاده می‌شود.

ظرف یکبار مصرف رنگی

برخی نمونه های این محصولات در رنگ های فانتزی و به صورت نیمه شفاف عرضه می‌شوند. مشاهده رنگ هایی مثل قرمز، صورتی، آبی، سبز و زرد در میان این تولیدات چندان عجیب نیست و بسیاری از اوقات بسته به کاربرد، ممکن است با تغییر در طرح هم روبرو شوید.

جنس این تولیدات می‌تواند پلی پروپیلن (PP)، پلی اتیلن (PE) و البته در برخی موارد کاغذ باشد و بیشتر برای مصارفی مثل جشن، مهمانی و پیک نیک کاربرد دارند. شاید بتوان مهمترین کاربرد آنها را جشن تولد دانست که ظاهر رنگارنگ و شادی آور این محصولات آنها را به گزینه جذابی برای کودکان و نوجوانان بدل می‌کند.

مقاومت این دسته از فرآورده ها در برابر حرارت و ضربه چندان بالا نیست، چون به ندرت پیش می‌آید که بخواهید با آنها خوراکی ها و نوشیدنی های گرم سرو کنید. همچنین، به مدت طولانی هم قرار نیست در یخچال و فریزر باقی بمانند. پس در بین گزینه هایی که مطرح کردیم، شاید بتوان نمونه های رنگی را دارای ضعیفترین بدنه دانست.

برای سفارش و خرید اقلام یکبارمصرف از ما، می‌توانید با مراجعه به سایت پاسکوپلاس، به صورت آنلاین سفارشات خود را ثبت کنیدو یا برای استعلام موجودی و قیمت، می‌توانید با کارشناس‌های مجموعه به شماره تماس 09125217966 و 02165735947 تماس بگیرید.

نظر خود را وارد نمایید