0

تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف چیست؟

تفاوت لیوان کاغذی با لیوان یکبار مصرف در چیست؟ در این مقاله قصد داریم  با نحوه ساختار ظروف یکبار مصرف آشنا شده و با بررسی ویژگی‌های آن‌ها تفاوت لیوان کاغذی و لیوان یکبار مصرف را شرح دهیم.

در زمان‌های قدیم اکثر مردم بدون توجه به مسائل بهداشتی از ظروف شیشه‌ای یا فلزی که در مکان‌های عمومی بود استفاده می‌کردند، استفاده مشترک مردم با سلامت آن‌ها بازی می‌کرد و در صورتی ‌که یک نفر بیمار بود بیماری را به فرد دیگر انتقال می‌داد. به تدریج رعایت مسائل بهداشتی تولیدکنندگان را وادار کرد که ظروفی را تولید کنند که قابل مصرف برای یک شخص به تنهایی بوده و یا به عبارتی یکبار مصرف است.

استفاده زیاد مردم از آن‌ها محیط را با حجم زیادی از زباله ها روبه‌رو کرد وهمین امر محیط زیست را به خطر می‌انداخت. این مساله منجر شد جایگزینی برای ظروف پلاستیکی پیدا کنند و آن تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی بود که اولین بار توسط فردی آلمانی روانه بازار شد. در این مطلب از پاسکوپلاس با ما همراه باشید.

چه ویژگی‌هایی در ساختار باعث تفاوت لیوان کاغذی و لیوان یکبار مصرف می‌شود؟

لیوان یکبار مصرف از مواد شیمیایی ساخته می‌شود اما لیوان گیاهی از مواد سلولزی به دست می‌آید، روند تولید این دو از هم متفاوت بوده پس بهتر است پس از بررسی ساختار در مورد تفاوت لیوان کاغذی و لیوان یکبار مصرف بیشتر بدانید.

پایه اصلی و تشکیل‌دهنده لیوان‌های یکبار مصرف ورق‌های پلی استایرن یا پروپیلن است که توسط ماشین‌آلات مختلف گرما داده می‌شوند و به فرم و حالت‌های مدنظر و دلخواه در قالب‌های متنوع تولید می‌شود. این لیوان‌ها در مهمانی‌های‌ عمومی بسیار مورد استقبال قرار گرفت و چون نیاز به شستشو نداشت و بعد از مصرف دور انداخته می‌شد استفاده از آن‌ها محیط زیست را آلوده می‌کرد. حجم زیاد این زباله ها حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز داشت تا تجزیه شود و دوباره بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

این در حالی بود که لیوان‌های گیاهی جایگزینی عالی برای لیوان‌های یکبار مصرف شدند. تولیدکنندگان برای تولید این لیوان‌ها از تراشه‌های چوب استفاده می‌کردند به نحوی که این تراشه‌ها با مواد شیمیایی مانند کلر و سدیم هیدروکسید سفید و روشن شده و به کاغذ تبدیل می‌شدند. پس از آن کاغذ را با حرارت زیاد به خمیر کاغذ تبدیل و بعد از خشک شدن طی فرایند‌های خاص با ماشین‌آلات مخصوص لیوان‌های گیاهی روانه بازارشدند. این لیوان‌ها ضمن اینکه حرارت مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را به خوبی حفظ می‌کردند، با محیط زیست بیشتر سازگاربودند.

لیوان‌های پلاستیکی به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؟

ازنظر نوع پلاستیکی که در ساخت لیوان‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود دو نوع هستند:

1.نوع اول آن به گونه‌ای است که با گرم شدن انعطاف دارد.

2.نوع دوم آن به نوعی است که در صورت وجود حرارت شکل آن تغییر نمی‌یابد و محکم و بادوام و بدون تغییر می‌باشند.

اما هیچکدام درطبیعت قابل تجزیه نیستند.

مزایا و معایب لیوان یکبار مصرف چیست؟

از مزایای این لیوان‌ها این است که:

1.بهداشتی بوده و جلوی انتقال ویروس‌ها را می‌گیرند.

2.به علت ساختار آن‌ها مقاومت بالایی دارند.

3.به راحتی مچاله نمی‌شوند.

4.متناسب با نیاز مردم در ابعاد و اندازه‌های متنوع طراحی و تولید می‌شوند.

5.برای تولید آن‌ها به هزینه و زمان زیادی نیاز نمی‌باشد.

از معایب آن‌ها این است که در ساختار از مواد شیمیایی استفاده می‌شود پس توصیه شده برای مایعات بالای ۶۵ درجه مورد استفاده قرار نگیرند.

1.این لیوان‌ها چون شفاف هستند امکان چاپ روی آن‌ها فراهم نیست.

2.قیمت این لیوان‌ها به نوسانات نفتی بازار نفت وابسته است.

3.برای بازیافت به زمانی که حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال نیاز دارند و این نمایانگر عدم سازگاری آن‌ها با محیط است.

مزایای استفاده از لیوان کاغذی نسبت به لیوان یکبار مصرف چیست؟

با استفاده از لیوان کاغذی حجم زباله‌ها در مراکز دفن تا حدود زیادی کاهش می‌یابد و محصولی سازگار با محیط است که تجزیه می‌شود. این لیوان‌ها را می‌توان در مایکروویو مورد استفاده قرار داد و همین امر تفاوت لیوان کاغذی و لیوان یکبار مصرف را نشان می‌دهد. این لیوان‌ها دمای بالای ۹۰ درجه را تحمل می‌کنند.

از آنجا که این لیوان‌ها هیچ نوع ماده شیمیایی در ساختار خود ندارند مصرف آن‌ها نگران‌کننده نیست. پس از استفاده نیاز به شستشو ندارند و به راحتی پسماند آن‌ها در طبیعت تجزیه می‌شود.

معایب لیوان یکبار مصرف کاغذی چیست؟

برای تولید آن به خمیر کاغذ نیاز است که این خمیر از قطع درختان فراوان حاصل می‌شود. تولید این لیوان‌ها فقط با یک دستگاه میسر است و برای محصولات لبنی قابل استفاده نیستند.

چه عواملی باعث تفاوت لیوان کاغذی و لیوان یکبار مصرف می شود؟  

اگرچه مصارف هر دو لیوان یکسان می‌باشد ولی بهتر است با دانستن بعضی ویژگی‌های آن دو تفاوت لیوان کاغذی و لیوان یکبار مصرف را بدانید و برای حفظ سلامت خود با دقت بیشتری انتخاب کنید.

استفاده از لیوان یکبار مصرف گیاهی دوام بیشتری دارد و با نوشیدن مایعات کیفیت آن‌ها تغییر نمی‌یابد. در حالی که استفاده از لیوان‌های پلاستیکی برای مایعات داغ پرخطر بوده و از آن‌جا که این لیوان‌ها ماده‌ای به نام استایرن آزاد می‌کنند این ماده می‌تواند مواد سمی و سرطان‌زا را به مایعات اضافه کند.

لیوان‌های گیاهی در زمان بازیافت گاز‌های گلخانه‌ای تولید نمی‌کند و با سرعت بیشتری بازیافت شده و تجزیه‌پذیر است. در حالیکه لیوان‌های پلاستیکی برای چندین سال در دل طبیعت باقی می‌مانند و به راحتی بازیافت نمی‌شوند و تجزیه ناپذیرند. قیمت لیوان‌های گیاهی از لیوان‌های پلاستیکی بیشتر است.

نظر خود را وارد نمایید