0

فرهنگ سازی استفاده از ظروف یکبارمصرف

فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف یک نیاز ضروری برای جامعه ما است. سالانه در سراسر جهان حدود ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. از این میزان کشور ما سالانه بیش از ۱۸۵ هزار تن و روزانه ۵۰۰ تن را به خود اختصاص داده است و در بین ۱۰ رتبه جهانی قرار دارد. اکنون به هر کجا نگاه می‌کنیم به نوعی با پلاستیک‌ها سر و کار داریم از جمله ظروف یکبار مصرف. از این رو فرهنگ سازی استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف اقدامی ضروری است.

ظروف یکبار مصرف فومی چیست؟!

قبل از پرداختن به فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف ابتدا به آشنایی با ظروف فومی که ضرورت فرهنگ سازی می‌باشد می‌پردازیم.

طبق گفته ویکی پدیا پس از جنگ جهانی دوم، ظروف یکبار مصرف فومی توسعه یافتند. اما بعد از این همه سال هنوز فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف فومی به خوبی انجام نشده است. خواص منحصر به فرد این مواد (عایق و کاهش وزن) و توانایی آن‌ها در تبدیل شدن به اشکال و اندازه‌های مختلف، تنوع گسترده‌تری از انتخاب‌ها را برای خدمات دهندگان و مصرف کنندگان فراهم کرده است.

ظروف بسته بندی یکبار مصرف فومی شکلی از بسته بندی یکبار مصرف برای غذاها و نوشیدنی‌های مختلف مانند نودل فوری فرآوری شده، گوشت خام از سوپرمارکت‌ها، بستنی از بستنی فروشی‌ها، غذاهای پخته شده از اغذیه فروشی‌ها یا غرفه‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند قهوه است.

همچنین ظروف یکبار مصرف فومی معمولاً برای سرو غذای بیرون‌بر از رستوران‌ها استفاده می‌شود. همچنین در صورت درخواست برای افرادی که می‌خواهند باقیمانده غذای خود را به خانه ببرند، نیز استفاده می‌شود. این ظروف یکبار مصرف فومی یک عایق حرارتی خوب هستند که حمل ظرف را آسان می‌کنند و همچنین غذا را در دمایی که هنگام پر شدن در ظرف داشت، چه سرد و چه گرم نگه می‌دارند.

در ادامه در راستای فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف نکاتی را ذکر می‌کنیم.

نکاتی درباره استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف

بررسی فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف اقدامی ضروری است. در این راستا دانستن نکات زیر ضروری است.

ظروف یکبار مصرف تا دمای بخصوصی مواد را بصورت ایمن نگهداری میکند. به همین دلیل برای استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف باید به این اطلاعات دقت شود.

ظروف یکبار مصرف را نباید در مایکروویو قرار داد.

ظروف یکبار مصرف را نباید چندین بار استفاده کرد.

ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت هستند بنابراین باید در تفکیک پسماند آن‌ها دقت شود.

ظروف یکبار مصرف را باید دور از حرارت و نور قرار داد.

مواد غذایی مانند آب را نباید در ظروف یکبار مصرف فریز و در فریزر نگهداری کرد.

مواد غذایی را نباید به مدت طولانی در ظروف یکبار مصرف نگهداری کرد.

همچنین استفاده از ظروف یکبار مصرف رنگی به حساسیت بیشتری را نیاز دارد.

نکاتی درباره ظروف یکبار مصرف فومی

نکاتی که در بالا گفته شد در راستای فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف بود. در ادامه نکاتی را درباره ظروف یکبار مصرف فومی می‌گوییم.

ظروف یکبار مصرف فومی در مقایسه با ظروفی مانند ظروف کاغذی از سطح بهداشت بالاتری برخوردار هستند.

همچنین ظروف یکبار مصرف فومی دارای حداقل ۶۰ درصد وزن کمتر نسبت به ظروف یکبار مصرف کاغذی هستند.

از طرف دیگر ظروف یکبار مصرف فومی ۳۵ درصد گازهای گلخانه‌ای کمتری نسبت به ظروف یکبار مصرف کاغذی تولید می‌کنند.

ظروف یکبار مصرف فومی مواد غذایی را تا دمای پایین تر از ۷۰ درجه نگهداری می‌کنند لذا استفاده از این ظروف برای مواد غذایی گرم بهتر است

سخن اخر

فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف و فرهنگ سازی استفاده صحیح از ظروف یکبار مصرف ضروری است اما به تنهایی کافی نیست. امروزه با توجه به مصرف رو به افزایش محصولات پلاستیکی از جمله ظروف یکبار مصرف، افزایش سطح بهداشت و سلامت افراد و تولید شغل‌های فراوان باید افکار عمومی را در راستای استفاده از ظروف یکبار مصرف تقویت کنیم به جای اینکه مشکل را حذف کنیم.

ما علاوه بر فرهنگ سازی درباره ظروف یکبار مصرف فومی به راهکار‌هایی برای اجرای بهتر نیازمندیم. از طرفی علاوه بر راهکار‌ها برای استفاده از ظروف یکبار مصرف، دستگاه‌های دولتی و اجرایی نیز می‌توانند نقش مهمی در فرهنگ سازی و آموزش درباره ظروف یکبار مصرف داشته باشند و مردم نمی‌توانند به تنهایی این بار را به دوش بکشند.

نظر خود را وارد نمایید